lørdag 1. juni 2013

Centaurea montana 'Grandiflora'

Dette er en blomst jeg har et veldig nostalgisk forhold til. Husker fra jeg var liten hvor søtt og godt denne luktet! Jeg puttet nesa helt nedi og "dro" inn. Også den dag i dag får jeg sommerfugler i magen når jeg dytter nesa nedi. Den hender også at maurene får teften av den, og klatrer helt til topps.

Denne kan du umulig bomme på. Og om den har gått i frø et år, så har du sikkert noen hundre planter å luke vekk om du ikke vil at den skal ta helt over. Den er fin å plukke å ha i vase, og om du tar en fem.seks greier, så synes ikke det nødvendigvis så godt, for den kommer med mange blomster!

Når den er ferdig å blomstre, så velter den seg utover, og da kan du godt dele den. Klipper du den ned, så kommer den med et flor nummer to, ikke fullt så stort som første gang, men verdt å vente på. 



Her er også noen andre herligheter som snart åpenbarer seg i full blomst:

Delphinium 'Black Knight'

Kroll-lilje eller Martagonlilje som noen kaller den. Denne har fulgt med helt fra Motala/Östergötland en gang i tiden. Vokst i en hage i Bærum i mange år, og videre fraktet til Sandefjord. I fjor kom den bare med blader, men i år ser det jammen ut som den velsigner meg med sine fantastiske blomster. (Smiler fra øre til øre).

Valmue

Pion som jeg ikke husker hva heter. Foreløpig en veldig liten plante med bare ett par blomsterstengler.
Ha en flott kveld:)

Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...