torsdag 19. september 2013

Klematis tangutica

Jeg har visst ikke skrevet et eget innlegg om denne. Har vel lagt ut bilder sammen med andre blomster, men den fortjener sitt eget innlegg, for den er helt uunnværlig, -iallefall for meg.

Denne klematisen er ikke vanskelig å ha med og gjøre. Den kommer med masse nye rotskudd, og skuddene kan bli ganske lange i løpet av sommeren. I hagen min har jeg to stykker. De står i hver sin ende av det lange gjerdet vårt. Den er oppgitt til å være herdig i det meste av landet. Og at den er fin i fjellhagen.


Den som det er bilder av her, står i den enden av gjerdet jeg vet det er mest næring i jorda, og det er også sol hele døgnet. Det er på denne plassen på tomta hvor sola kommer først om morgenen, og det er det siste stedet på tomta sola forsvinner på kvelden. Den står også i le for en garasje. Også har lest at hvis det vokser brennesle i jorda, så er det næringsjord der. Og ja: - jeg har luket endel brennesle i denne enden av hagen. Så da det er iallefall ikke noe å si på vekstforholdene.


Denne har blomstret jevnt hele sommeren. Også nå med den gode, varme sensommeren, så kommer den stadig med nye blomster samtidig med at den produserer nye, flotte frøstander, og stadig lengre greiner som kryper bortover gjerdet. Denne kommer fremdeles med knopper også. Så nå har den knopper, åpne blomster og frøstander i to stadier, samt alle varianter innimellom der. Den har holdt ut de værste vindkulene og regnbygene som har kommet i det siste. Og de har til tider vært ganske kraftige. Det virker ikke som om den har tatt seg nær av det i det hele tatt.


De er så blanke og fine, frøstandene. De glinser så flott i sola:)


Og etterhvert ser de ut som myke gode bomullsdotter.


Den andre derimot skal få bedre jord til neste år og gjødsel. Men skyggen fra bjørketreet og huset får jeg ikke gjort så mye med. Og bjørka tar nok en del av næringa. Jeg ser stor forskjell på dem. Den har kun hatt en blomstring i år og er noe mindre.

Ha en fin kveld:)
Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...