mandag 29. juni 2015

Herlige late dager

Endelig ferie! Det finnes ikke stort bedre enn å ha tid til å pusle rundt i hagen og gjøre litt ditt og litt datt. Det har ikke vært mye tid til det de siste ukene, og det synes på ugresset og (ikke minst) fiolene som hadde tatt helt overhånd, så i dag var det på tide å rydde vekk de fleste slik at de andre plantene også kunne komme til sin rett.

For en uke siden ble jeg invitert til mammaen til ei venninne. Hun har en flott hage med masse store blomster og planter av alle slag. Det var rett og slett et gedigent avlegger-party. Jeg kom hjem med ca. 20  nye stauder, hvor navnet på ca. halvparten er delvis ukjent. Men det finner jeg nok ut etter hvert. Med en god staudebok, skal jeg nok klare å finne i alle fall slektsnavnet. Det er jammen ikke dumt med sånne mammaer i venninnekretsen!

Men dermed ble det jo behov for å utvide bedene. Bedet langs gjerdet på 29 meter, ble utvidet til 1,3 meter bredde hele veien. Jeg satt ned en pinne i hver ende og trakk en snor mellom disse. Dermed var det bare å sette i gang og spa og rense vekk gress og ugress. Sånt tar tid. Og imens sto staudene under litt stusslige forhold og ventet på sitt nye hjem. Etter ett par dager og med god hjelp fra mannen min, så var det klart for utplanting. I tillegg til alle avleggerne, hadde jeg stauder fra ett par tidligere bestillinger fra Zimtrade. Nærmere 40-50 stauder har dermed funnet vei til bedene mine i år. Litt av en fangst, må jeg si. Neste år blir derfor veldig spennende!

Takløk

Sedum spatulifolium

Sedum album 'Coral Carpet'

Pion 'Bowl of Beauty'

Allium 'Hair'

Rose 'Alchymist'

Allium 'South Bells'
(Ble veldig annerledes enn i katalogen jeg bestilte fra)

Pion 'Shirley Temple'

Clematis 'Margaret Hunt'

Revebjelle

Revebjelle 'Pams Choice'

Revebjelle 'Primrose Carousel'

Nellik. En av de nye avleggerne mine

Stjerneskjerm Astrantia major 'Star of Billion'

Allium 'Christophii' og Stjerneskjerm Astrantia major 'Roma' 

Pion 'Krinkled White'
Pion 'Karl Rosenfield'
 
Pion 'Autens Red Sport'

Kaprifol Lonicera tellmaniana

Cerastium tomentosum 'Silver Stone'
Rose 'Maidens Blush'

Ja, dette var jo litt av det som blomster om dagen. Snakk om eksplosjon. Så mye på en gang. Og enda er det masse til som nesten ikke engang har fått knopper. Bare å glede seg til resten.

Ha en fin kveld:)
Solveig

3 kommentarer:

  1. Så flott med en sånn venninne-mor! Det kan være virkelig dyrt å være hagegal, så det er god hjelp i avleggere. Mye flotte blomster hos deg nå. I dag er det endelig fantastisk sommervær i Bergen, så kanskje noe nytt åpner seg i bedene i dag? Ha en fin hagedag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Hei,
    så mange spennende planter du har, og så gøy å få så mange avleggere. Jeg har vært på posesalg i dag, men det var stort sett bare sommerblomster. Gøy allikevel.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  3. Det er virkelig flott å kunne få planter gratis. Mye fint i hagen din.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...