mandag 23. mai 2016

Roseskuddveps

Jeg tenkte jeg skulle skrive om mine egne erfaringer med roseskuddveps. Det er lite matnyttig informasjon og finne på internett. Bayer Garden skriver litt om det ifm. et produkt de selger, men for en som ønsker å ha en giftfri hage, er ikke det noe alternativ. Jeg er redd det skal ta knekken på nyttedyr også.

Inntil i fjor blomstret ikke 'Alchymist'-rosen min. Veksten var ikke helt fullkommen, og de nye skuddene visnet bare vekk. Når du har gledet deg til å se de vakre rosene som du har ønsket deg så lenge, er det en ganske så trist opplevelse... Nok om det!

Roseskuddvepsen operer altså slik: Når rosene våkner opp om våren, så våkner altså også disse udyrene samtidig. De svermer rundt i rosen din og legger egg innimellom bladene, som du kan se er blitt litt krøllete og sammenlimt. Hvis du åpner opp, vil du se et hvitt "spinn". Hvis larven har blitt stor nok, vil du kunne se en larve som er opptil en cm lang. Jo mindre den er, jo brunere er den. Fjern både larven og resten av skuddet. Hvis du oppdager larven for sent, og du bare ser rester av den, kan du kikke nærmere på nærmeste roseskudd, altså der hvor det skal komme en blomst. Larven graver seg nemlig ned i skuddet og spiser opp skuddet innenfra. Kanskje ligger larven der enda, se bilde.

 Er skuddet "utspist", har larven mest sannsynlig tatt turen ned i bakken hvor den overvintrer.


Det jeg gjorde i fjor, som faktisk fungerte, var at jeg svermet like mye rundt i rosen min som roseskuddvepsen. Jeg plukket og plukket og kikket med lupe rundt for å se etter de små krypene. Det var selvsagt ikke alle jeg fant, men såpass mange at rosen kom med mengder av blomster.
Heldigvis er ikke roseskuddvepsen særlig rask av seg. Jeg klarte fint å fange den og knuse den mellom fingrene.
Jeg tenkte at det å grave litt rundt i jorde rundt frost-tider ville hjelpe. Dette har jeg altså gjort, men om effekten var så stor, aner jeg ikke. Jeg vet jo ikke hvordan det hadde vært hvis jeg ikke hadde gjort det. Og jeg vet heller ikke om jeg har gravd langt nok ned.
Uansett, så er det altså roseskuddveps på rosene mine i år også, og de har også spredd seg til andre roser. Men det virker ikke å være like mange av dem, så det spørs om ikke det har hjulpet litt iallefall.

Det viktigste er å ha tålmodighet. For hver larve du tar, har du sikkert spart rosene dine for flere titalls angrep fra neste generasjon. Jeg aner ikke hvor mange egg en sånn kan legge, men det er sikkert ikke få...


 
Lykke til!

Ha en fin ettermiddag:)
Solveig




Jeg er medlem i Hageglade på Facebook
https://www.facebook.com/groups/hageglade/

1 kommentar:

  1. Det var interessant informasjon. Har ikke registrert det her, men nå vet jeg hva jeg skal se etter når roser ikke blomstrer som de skal. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...