lørdag 23. april 2016

Narcisser, narcisser og narcisser

Vet du hvordan narcissene fikk navnet sitt? Her følger et utdrag fra Wikipedia:

Narkissos eller Narkissus var i gresk mytologi en vakker unggutt som nymfen Ekho forelsket seg i. Ifølge Ovid gjengjeldte han ikke hennes kjærlighet og ble derfor straffet av gudene til å bli forelsket i sitt eget speilbilde, tæres hen og dø; da han bøyde seg over en kilde for å slukke tørsten, ble han så betatt og paralysert av sitt eget speilbilde at han døde. Der han døde, spirte det etterpå fram en lilje som har fått navn etter ham (narsiss).

Og det var selvfølgelig påskeliljen. Derfor henger den alltid med hodet ned og kikker ned i bakken. Så for å få ordentlig øye på den, må jeg legge meg ned på alle fire og kikke inni den. Og de er så vakre og har så forskjellige trompeter. De kan være både fylte og med flere farger. 
Hvert år prøver jeg å finne noen nye sorter. De to nye hos meg i år er 'Wave' og 'Magellan'. De ble kjøpt som innepotter i fjor vår for å pynte opp i påsken. 
Jeg satte dem ut i skyggen og vannet dem jevnlig fram til jeg plantet dem ut midt på sommeren en gang da jeg laget et nytt bed utenfor en ny veranda. 

Og se så flotte de er nå. De er virkelig en fryd for øyet. 

Narcis 'Wave'
Narcis 'Wave'

Narcis 'Magellan'

Narcis 'Magellan'
Narcis 'Ice Follies' har jeg hatt noen år, og den kommer flott igjen hvert år.

Narcis 'Ice Follies'

Narcis 'Ice Follies'
Og en av de mer tradisjonelle gule. Kan jo ikke ha en hage uten disse...

Narcis 'Carlton'

Ha en flott kveld :)
Solveig


Jeg er medlem i Hageglade på Facebook
https://www.facebook.com/groups/hageglade/

2 kommentarer:

  1. Så mange flotte narcisser du har! Jeg er veldig glad i disse nydelige vårblomstene! Det blir ikke vår uten narcisser :) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Så mange fine fargekombinasjoner. Jeg vet at mange ikke er så glade i gule blomster, men jeg elsker alt som lyser opp. De gule narcissene kan ses godt på lang avstand, og det er bare flott, synes jeg. Ha en fortsatt fin helg. Rita

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...